Loading...

E-commerce ontwikkelingen 2017 deel 2

Home / BLOG / NIEUWS / E-commerce ontwikkelingen 2017 deel 2

(dit is een tweede van een serie blogs over de trends in e-commerce in 2017).

Maak het makkelijk

Het enorme online aanbod leidt bij veel consumenten tot keuzestress. Zorg dat jouw shop zich onderscheidt in overzichtelijkheid en gemak. Dus in plaats van veel keuzemogelijkheden, is het vaak beter enkele pakketten samen te stellen die zich in een oogopslag met elkaar laten vergelijken. Het combineren en clusteren van categorieën en subcategorieën is soms best lastig. Maar hoe minder jouw klant hoeft te klikken, hoe beter.

Maak het persoonlijk

Persoonlijke aandacht is en blijft belangrijk. Maar online is persoonlijke aandacht geven best lastig. Het begint met goed nadenken over het gedrag van je klant en op de juiste (logische) plekken de mogelijkheid bieden om contact op te nemen. Probeer je aanbod te personaliseren. Dat is gemakkelijker te realiseren voor kleinere webshops dan grote(re) online winkels. Biedt de mogelijkheid producten en diensten custom made aan te bieden. Want hoe meer tijd jouw klant investeert in het creëren van zijn eigen, unieke product, hoe waardevoller het voor hem wordt. Natuurlijk kun je na het eerste contact (eerste transactie) ook aanvullende vragen stellen om het klantprofiel te verrijken. In de toekomst komen hiervoor ongetwijfeld steeds meer geautomatiseerde mogelijkheden.

Snelle levering

De meeste webwinkels hanteren een bezorgtijd van tenminste een dag. De droom van iedere webwinkelier is ‘same day delivery’ want dat is nu nog het enige verschil met fysieke winkels. Post- en pakketbezorgingsbedrijven spelen in op deze behoefte. Natuurlijk is het niet voor ieder product of elke dienst een voorwaarde om snel te leveren. De uitdaging is om de ‘hoge’ kosten betaald te krijgen. Grote bedrijven werken soms samen met fysieke winkelketens en maken gebruik van afhaalpunten. Natuurlijk kun je ook als lokale online ondernemer dergelijke samenwerkingsverbanden aangaan.

Abonnementen

Localink biedt sinds 2013 een aantal abonnementen. Wij introduceerden het Marketing Support abonnement waar steeds meer ondernemers gebruik van maken. Het aanbieden van abonnementen is een trend. Misschien is het ook iets voor jou. Abonnementen op producten, diensten of informatie. Succesvolle voorbeelden zijn de online verkoop van groentepakketten of scheermesjes. Het grote voordeel van abonnementsvormen is dat ze zorgen voor een continue en voorspelbare inkomstenstroom.

Eenvoudig betalen

Hoe eenvoudiger de betaalmethode, hoe groter de conversie. Maak het voor de klant zo gemakkelijk mogelijk om te kopen vanaf ieder apparaat. Daar hoort ook de mogelijkheid van achteraf betalen bij. Het stimuleert ook impulsaankopen. Naast de transactie kun je het aankoopproces ook stroomlijnen door zo min mogelijk informatie te vragen van je online klanten. Misschien is het zelfs mogelijk om je klanten de mogelijkheid te bieden een aankoop te doen zonder dat zij eerst een profiel moeten aanmaken.

Wij helpen je ook in 2017 graag met het optimaliseren van je e-commerce of het opzetten van een nieuwe webshop.