Loading...

E-commerce ontwikkelingen voor 2017

Home / BLOG / NIEUWS / E-commerce ontwikkelingen voor 2017

Het is weer tijd van vooruitblikken naar 2017 en kijken met welke trends we rekening moeten houden. Vandaag deel ik een aantal e-commerce trends voor 2017. De groei van e-commerce zet in 2017 onverminderd door. Online verkopen blijven stijgen. De grote gemene deler in alle trends is het (verder) verbeteren van de klantervaring. Je moet dan denken aan snellere en flexibelere leveringstijden, nog meer en beter personaliseren en optimaliseren van on- en offline processen. Het prijsniveau blijft ook in 2017 belangrijk. Dat komt omdat het online aanbod zich dankzij allerlei vergelijkingssites vaak optimaal laat vergelijken. Maar winkel- en bestelgemak zijn naast prijs de grootste kans om consumenten te overtuigen. Slimme webshops investeren in klantbeleving. Dat betekent je shop helemaal afstemmen op jouw klant en zorgen dat zij een voorkeur voor jouw webshop ontwikkelen.

Mobiele ervaring
Het is geen nieuws meer dat er steeds het mobiele gebruik van internet enorm is en nog steeds groeit. Als het gaat om e-commerce blijft mobiel nog flink achter bij de desktop. Mensen zoeken mobiel, maar doen hun aankopen nog voornamelijk vanaf hun desktop. Een goede webshop moet dus voor meerdere platformen een duidelijke meerwaarde in klantervaring bieden. Zorg dat je op elk moment in de customer journey ‘bovenaan’ staat. Een webshop die 2017 wil overleven moet responsive (mobiel geschikt) gebouwd zijn. Klanten verwachten dat een webshop bereikbaar is op elk denkbaar apparaat.

SEO en on-site vindbaarheid
Google ‘verwent’ haar internetgebruikers met de steeds slimmer wordende zoekmogelijkheden. Jouw klanten verwachten hetzelfde van jouw webshop. Vooral als je veel producten hebt, is goede en snelle vindbaarheid essentieel. Om goed te scoren in Google is het verstandig te (blijven) investeren in verrijking van je content, dat betekent vindbaar zijn op zowel tekst als afbeeldingen. Maar zorg ook voor slimme zoekfilters, deel je webshop in met behulp van logische en duidelijke categorieën en subcategorieën.

Groei in B2B
Steeds meer van onze b2b klanten kiezen voor e-commerce. Ook zakelijke klanten doen tegenwoordig hun research vooral online. Steeds meer ERP-pakketten ondersteunen koppelingen met van online bestelsystemen. E-commerce biedt fabrikanten de mogelijkheid om direct zaken te doen met retailers en andere eindafnemers. Localink ontwikkelde gezamenlijk met haar IT-partners One IT en Kolibrie IT een koppeling voor Microsoft Dynamics Navision en Magento. Onder de naam MagentoNAV zijn inmiddels meerdere b2b klanten gestart met volledig geïntegreerde e-commerce. Terug komend op e-commerce trends voor 2017 is er weinig verschil tussen b2c en b2b. Voor beide geldt het belang van optimaliseren van de klantbeleving, investeren in zaken als vindbaarheid en content marketing.

Content marketing
De afgelopen jaren staat content marketing steeds hoog in de trendlijsten. Toch wordt er door veel bedrijven nog veel te weinig mee gedaan. Online advertising en andere traditionele middelen staan onder druk. Klanten maken in toenemende gebruik van ad blockers en vermijden en omzeilen commerciële boodschappen zoveel mogelijk. Er wordt echter meer dan ooit gezocht om informatie. De sleutel is investeren in content marketing. Steeds meer webshops maken gebruik van klantervaringen, productieviews en ook bloggers om ‘eerlijke’ reclame te maken voor hun diensten of producten.

Customer care
In ons vak wordt vrijwel alles met Engelse termen aangeduid. Klantenservice is customer care. En die term is eigenlijk ook beter; de zorg voor klanten. Webshops moeten 24/7 bereikbaar zijn. De inzet van social media lenen zich bij uitstek voor goede customer care. Door inzet van WhattsApp, Twitter, Facebook en andere sociale media blijf je toegankelijk en beschikbaar. Laat je klanten kiezen voor het kanaal van hun keuze en ‘dwing’ ze niet te kiezen voor mailen of bellen.