Skip to content

EEN GOEDE BEELDBRIEFING

Van tekst naar beeld. Dat is een trend die al geruime tijd zichtbaar is. Tekst is uit, beeld is bezig met een explosieve opmars. Infographics, video, animaties: alles draait om visuele communicatie. kinderen zoeken niet meer op Google maar zoeken in YouTube­-video’s.

In de Verenigde Staten is Snapchat (foto’s) vele malen populairder dan WhatsApp (tekst). De halve wereldbevolking kan foto’s en filmpjes met elkaar delen: waar en wanneer dan ook. Deze trend is voor ondernemers een geweldige kans. We kunnen laten zien wat we kunnen. We hoeven geen tekstschrijvers meer in te huren maar een fotograaf, een video-bedrijf of een illustrator. Want met de zelfgemaakte smartphone-foto’s en video’s gaan we het niet redden. Maar een briefing maken voor een infographic of een animatie is best lastig. Het betekent dat we de beelden in ons hoofd moeten overbrengen op een ander. Dat is heel wat anders dan teksten bedenken. Op de website www.beelbalie.nl las ik 7 handige stappen.

  1. Weet wat je vraagt. Realiseer je goed wat voor opdracht je geeft én aan wie. Niet iedere fotograaf kan alles maken. Het is verstandig rekening te houden met een specialisme. Dat is vaak verbonden met de ervaring van de fotograaf, illustrator of artdesigner.
  2. Maak vooraf duidelijke prijsafspraken. Bedenk vooraf goed of het gaat om een eenmalig gebruik of dat je de beelden vaker wilt gaan gebruiken. In sommige gevallen kan het slim zijn om de gebruiksrechten direct af te kopen.
  3. Geef duidelijk het gewenste formaat aan. Omschrijf de plek waar je het beeld gaat gebruiken. In print of en/of op je website? Gaat het bijvoorbeeld om een headerfoto voor je website? Dan heb je waarschijnlijk een plat beeld nodig.
  4. Omschrijf de stijl van het beeld. Geef zo goed mogelijk aan wat je voor ogen hebt. Heb je specifieke wensen tav kleur, stijl, sfeer etc.? Maak ze kenbaar.
  5. De briefing. Geef zoveel mogelijk informatie zodat duidelijk is wat je wilt hebben, maar laat tegelijkertijd voldoende ruimte over voor een eigen draai van de specialist. Durf te vertrouwen op zijn of haar kwaliteit.
  6. De standaardinformatie. Denk aan het vermelden van de basisinformatie: locatie, tijdstip en contactgegevens.
  7. De deadline. Na de foto- of video-opnames moeten de beelden geselecteerd en bewerkt worden. De doorlooptijd van de productie van een animatie kan heel erg verschillen. Laat weten wanneer de deadline is. Heb je de beelden of illustraties snel nodig? Geef dat dan aan en maak er afspraken over.

En omdat een beeld meer zegt dan 1.000 woorden, kun je in plaats van een gedetailleerde omschrijving ook plaatjes, infographics, animaties en filmpjes gebruiken in je briefing