Skip to content

HEB JIJ EEN GOEDE CONTENTSTRATEGIE?

Wanneer heb je voor het laatst naar je website gekeken? Gisteren? Vorige week? Vorige maand? Vorig jaar? Is het langer dan een maand geleden? Doe het dan gelijk even. En? Is de website nog actueel? Sluit de inhoud van de website nog aan bij wat je doet? Ja? Dan hoef je niks te doen. Zo niet, dan is het misschien tijd om aandacht te besteden aan je contentstrategie. Kortgeleden las ik een blog van een collega Eric van Hall: “in 5 stappen naar een succesvolle contentstrategie.” Ik wil ze graag met je delen.

Stap 1. Strategie
Bepaal allereerst het doel of de doelen van je website. Het klinkt zo logisch, maar kun je deze zo opnoemen? En zo ja. Zijn de doelen meetbaar? Dat is belangrijk want dan kun je controleren of je op de goede weg bent. Wat is je primaire doelgroep? Ken je de wensen en verwachtingen van je doelgroep? Vraag je weleens aan je klanten wat ze van je website vinden? Localink omschrijft graag de customer journey, de denkbeeldige weg die de klant aflegt naar jouw product, jouw bedrijf en natuurlijk de weg naar jouw website. Als de klant eenmaal je website heeft gevonden is het belangrijk gebruikerspaden te omschrijven (user journeys). Routes die bezoekers moeten afleggen om de gewenste informatie te vinden, of nog beter in actie te komen door jouw product te bestellen, je te bellen of een offerte aan te vragen.

Stap 2. Inventarisatie
Als er al een website is, doe dan regelmatig een content inventarisatie. Inventariseer alle content van je website. Kijk kritisch naar de informatie, de artikelen, online brochures, foto’s en video’s. En bepaal vervolgens welke content kan helpen om je doelen te bereiken, en welke niet. Ga na of er nog content ontbreekt die je nodig hebt om de gestelde doelen te bereiken.

  • Welke content is zodanig verouderd dat het kan worden verwijderd?
  • Welke content is op zich in orde, maar moet wel worden bijgewerkt?
  • Welke content is prima en hoeft niet te worden veranderd?
  • Welke content ontbreekt en moet dus nog worden gecreëerd?

Stap 3: Structuur
Goed gestructureerde content is de basis voor een toegankelijke, gebruiksvriendelijke en toekomstbestendige website schrijft Eric van Hall. Hoe komt je website over? Is er sprake van een logische opbouw? Zit er duidelijk zichtbare structuur in de website? Is de opmaak op alle onderliggende  pagina’s consistent? Om structuur aan te brengen in de content kun je deze indelen in paginatypes. Er is altijd een homepage of landingspagina. Er zijn waarschijnlijk pagina’s over je bedrijf, over je diensten en/of producten, contactinformatie, etc. Per pagina creëer je logische stukjes. Een artikel bestaat bijvoorbeeld uit een titel, een intro, een body tekst en een of meerdere afbeeldingen. Hoe beter de structuur, hoe gebruiksvriendelijker de website.

Stap 4: Workflow
Localink ontwikkelt de meeste websites in WordPress en Magento. Deze systemen zijn voorzien van een handig content management systeem. In het CMS is een standaard workflow ingebouwd. Maar er is nog alle ruimte om dit aan je eigen wensen en behoeften aan te passen. Een gebruiksvriendelijke beheeromgeving, maakt het onderhoud van je website eenvoudig en voorkomt dat je iedere keer weer moet uitzoeken hoe het ook alweer werkt. Wij richten de ‘achterkant’ van het CMS zodanig in dat onze klanten zo min mogelijk worden afgeleid door zaken die ze niet nodig hebben. Een goed ontworpen en ingericht CMS, maakt onderhoud en beheer van je website leuk en omdat je het zelf kunt doen, bespaar je onderhouds- en beheerskosten.

Stap 5: Beheer
Dit is waarschijnlijk de moeilijkste stap. De ontwikkeling van een nieuwe website en het vullen ervan is niet het probleem. Maar de uitdaging ligt in consequent beheer en onderhoud. Localink adviseert haar klanten om daarvoor direct een plan van aanpak of strategie te ontwikkelen. Een website heeft voortdurend aandacht nodig. Als er geen duidelijke afspraken zijn gemaakt over wie waarvoor verantwoordelijk is, wordt een website gauw ‘vergeten’. Als verouderde content niet wordt verwijderd en als nieuwe content niet (tijdig) geplaatst wordt, kan dat afbreuk doen aan het bedrijfsimago. Grote organisaties en bedrijven formaliseren het beheer van hu website(s) door een systeem van website governance op te stellen. Daarin staan de doelen omschreven en worden alle taken in kaart gebracht en gekoppeld aan personen die daarvoor verantwoordelijk zijn. Kleinere ondernemers adviseren wij om een schema te maken om bijvoorbeeld een keer per maand of een keer per kwartaal, tijd in te ruimen voor de eigen website.

Een goed doordachte contentstrategie is onmisbaar voor een toekomstbestendige website. Als je de 5 stappen hierboven volgt, leg je een goed fundament onder je website waar je nog jaren plezier van zult hebben.