Skip to content

HOOG IN GOOGLE? DAAR KUN JE ZELF VEEL AAN DOEN

Wij worden vaak benaderd met de vraag: kunnen jullie zorgen dat mijn website bovenaan in  Google komt? Ons antwoord is dan: dat kunnen wij niet garanderen, maar je kunt er zelf veel aan doen.  Ons belangrijkste advies is: schrijf met de intentie je lezer een plezier te doen, want daarmee doe je Google ook een plezier.

Deze week las ik in een artikel op Frank.news dat er jaarlijks zo’n 500 Google-updates worden doorgevoerd. Sommige daarvan kunnen grote gevolgen hebben. Er is weinig informatie bekend over de Google algoritmes die meer dan 200 ranking factors bevatten. Het bedrijf waarschuwt echter geregeld dat op misleiding van de zoekmachine nog altijd penalty’s staan. Je krijg geen bericht, maar je merkt het wel aan een verandering van je positie in de zoekresultaten.

Wat werkt in Google

Een van de belangrijkste voorwaarden is responsive websdesign. Als je website mobielvriendelijk is, geeft dat je website voorrang in de ranking. Snelle laadtijd bij weergave op smartphones is misschien nog wel belangrijker. En bijna klassiekers zijn een duidelijke sitestructuur, de aanwezigheid van een sitemap en het beperken van het aantal links. Wat voor bezoekers belangrijk is, is ook voor Google essentieel, je teksten moeten goed zijn. De zoekmachine wordt steeds slimmer. Bij het indexeren, worden verbanden gelegd tussen woorden. Woorden die verband met elkaar houden krijgen een kleine semantische afstand maar woorden die in de verste verte geen verband houden tot elkaar ontvangen een grote semantische afstand. Het gebruik van synoniemen van je belangrijkste zoekwoorden maakt je pagina aantrekkelijker en interessanter. Als voorbeeld noemt het eerder genoemde artikel van Frank.news een pagina over ‘puur eten’ die ook getoond kan worden als iemand zoekt op ‘eerlijk voedsel’.

Sinds de zogenaamde ‘Hummingird-update’ van Google mag je zelfs schrijffouten maken. Fout geschreven woorden worden automatisch naar de webpagina’s gelinkt waarin de woorden wel juist zijn gespeld. Daarmee is de intentie van een zoekopdracht belangrijker dan de schrijfwijze.