KANSEN VOOR DE LOKALE RETAILER

Webwinkels zetten de lokale retailer steeds verder onder druk. Kleine winkels kunnen nauwelijks op tegen de power van de online reuzen. Is de lokale retailer dan kansloos en ten dode opgeschreven? Ik denk het niet. Een kans die de fysieke winkel heeft, is acute levering, producten op voorraad die de klant bij aankoop direct in handen krijgt. Waar niet eerst een dag of langer op gewacht hoeft te worden. En er is nog een voordeel. Dat is het koop- of beslismoment. Als de klant het product ziet, voelt en direct kan meenemen, maakt de verkoper maximaal gebruik van het momentum. Webwinkels met levertijden vormen een enorme conversiebarrière. In de praktijk blijkt dat 2 van de 3 verlaten winkelmandjes (deels) te wijten zijn aan leveringskosten of leversnelheid. Maar liefst 90% van de online consumenten geeft aan de bezorging een ‘irritant’ punt te vinden. Daarom experimenteren verschillende spelers met ‘same day delivery’ ofwel dezelfde dag nog het product in huis. Hier liggen kansen voor lokale ondernemers en retailers. Want als grote online winkels dezelfde dag willen leveren, hebben ze lokale partijen nodig die de producten op voorraad houden en in een bepaalde regio binnen een halve dag kunnen afleveren. eBay Now en Google Shopping Express willen de link zijn tussen consument en een netwerk van lokale winkels. Door de krachten te bundelen worden voordelen van online winkelen gekoppeld aan de voordelen van lokale aanwezigheid. Het biedt de klant gemak van een compleet assortiment in combinatie met een super snelle levering. Hier liggen nieuwe kansen voor lokale winkeliers (bron: Frankwatching)