Skip to content

LEES DE CONTENTBIJBEL

Ik lees de Contentbijbel. Met Ruim 360 pagina’s gelukkig wat dunner dan de echte bijbel. Een aanrader. Leuk geschreven, door een Fries, Cor Hospes. Een echte verteller. Ik ben inmiddels op blz 57. De eerste 40 pagina’s bevatten een bloemlezing van succesvolle reclamecampagnes uit de vorige eeuw. Vaak succesvol dankzij slimme inzet van contentmarketing. Alleen toen heette het nog niet zo. Nu ben ik aangeland bij de definities van ‘contentmarketing’, ‘branded journalism’, ‘branded content’, ‘native advertising’ en ‘storytelling’.

Gelukkig ben ik niet de enige die de betekenis van die hippe begrippen niet in een paar woorden kan verklaren. Hospes heeft meer dan 6 bladzijden nodig om tot zijn definitie van contentmarketing te komen: “het maken van passievolle verhalen die het waard zijn om te delen. Met als doel meer klanten te bereiken en te bewegen, en bestaande klantrelaties te verdiepen en versterken.” Daar kan ik wat mee. Wij proberen onze lokale focus ‘passievol’ over te brengen op anderen.

Ik lees verder en ontdek dat ‘native advertising’ gewoon een advertorial of advertentie is in de opmaak van het kanaal. Oude wijn in nieuwe zakken dus. Aan ‘branded journalism’ besteed Hospes nog minder woorden. Hij concludeert: “branded journalism is geen journalistiek, maar verkooptactiek.” Blijft alleen nog het begrip ‘branded content’ over. Er bestaat zelfs een Branded Content Marketing Association (BCMA). En die heeft in 2014 het begrip opnieuw in wollige bewoordingen geherdefinieerd. Hospes komt met een hele korte maar duidelijke omschrijving: “een verhaal betaald door de adverteerder.” Heerlijk, deze nuchtere benadering van ons vak. Deze bijbel heb ik zo uit.