Skip to content

LOKALE CONTENTCURATIE

Ik lees de Contentbijbel van Cor Hospes. Een aanrader. Zeker voor iedereen die zich bezig houdt met het schrijven van teksten. Maar het boek is veel meer dan een naslagwerk voor copywriters. Het is ook een verklarend woordenboek van talloze hippe marketingtermen. In mijn vorige blog noemde ik er al enkele. Contentcuratie is ook zo’n term. In een tijd van ‘information overload’ hebben we behoefte aan filters. Personen die die tussen de contentcreator en de contentconsumer in staan. Vakgenoten die fungeren als een soort filter. Specialisten die een selectie maken die anderen interessant vinden. Ik moet ineens denken aan de ‘knipseldienst’ een afdeling bij het farmaceutisch bedrijf waar ik in de jaren ’90 werkte. De ‘knipseldienst’ was contentcuratie. Een collega die een grote hoeveelheid vakbladen, kranten en andere relevante bronnen screende en de voor het management relevante artikelen uitknipte, kopieerde en verdeelde. Terwijl ik dit blog schrijf, realiseer ik me dat ik nu eigenlijk hetzelfde zit te doen. Ik lees een boek en ik vat enkele punten samen waarvan ik denk dat ze voor de lokale ondernemer relevant zijn. Hospes doet trouwens hetzelfde. Hij citeert ook veelvuldig uit andere bronnen. Op blz. 64 beschrijft hij bijvoorbeeld de zes principes van beïnvloeding van Robert Cialdini en past ze toe op contentmarketing. Ik geef ze kort samengevat graag aan je door. Wederkerigheid. Geef eerst iets. Gratis advies, tips of een informatief e-book. Sympathie. Zorg met je verhalen dat mensen je aardig vinden. Dat ze iets van zichzelf in jou herkennen. Autoriteit. Zorg dat anderen je als expert gaan zien. En laat anderen reclame over je maken. Wees consistent. Schrijf op wat je belooft (dat helpt) en houd je eraan. Consensus. Draag op je website uit hoeveel klanten al hebben gekozen voor jou en jouw product, en vertel klantverhalen. Schaarste. Vertel wat mensen verliezen of laten liggen. Vertel wat ze missen. Kom met een aanbieding die slechts een dag geldt. Hoe kleiner het aanbod hoe groter de begeerte.

Op blz. 104 lees ik: “Entertain, help, los op, informeer en leer. Vertel in plaats verkoop. Geef betekenis.” Dat proberen wij ook te doen als wij voor onze klanten websites ontwikkelen. Geen online bedrijfsbrochure. Maar denk eerst eens na voor wie je het maakt. Wie is je klant? Wat zoekt die?  ”De corporate website is dead” zegt Ashley Brown, Group director of digital communications and social media bij The CocaCola Company. De meeste corporate websites ogen als online brochures waarin bedrijven vooral over zichzelf praten. Volgens Brown is “storytelling the cornerstone of 21st century communications.” Daarom werd de CocaCola journey geïntroduceerd. Een complete andere benadering. Kijk maar eens op www.cocacola.com. Klanten zoeken verhalen, tips, oplossingen, interactie soms. Jouw website als een soort hub, een sociaal vertrekpunt. The localink journey? ”Merken worden mediabedrijven” zei mediawatcher Tom Foremski bijna 10 jaar geleden. Er is echter een probleem. De meeste bedrijven zijn geen mediabedrijven. Mediabedrijven praten niet over zichzelf. Maar de meeste bedrijven praten nog steeds te graag over zichzelf. Red Bull mijn persoonlijke favoriet doet dat niet. The bull never Speaks is het credo van de multinational. Dat doen de individuele sporters, de helden en rolmodellen voor de doelgroep. Ik lees met veel plezier verder in de Contenbijbel. Ik ben al op de helft. Natuurlijk kun je het boek ook zelf lezen. Maar als je geen tijd hebt, zorg ik in mijn blogs graag voor wat lokale contentcuratie.