Skip to content

LOKALE GROEISTRATEGIE

Lokale bedrijven zijn sterk afhankelijk van de klanttevredenheid, vaste klanten, en een goede reputatie. Daarom is het van vitaal belang dat we als ondernemers werken aan een positief imago in onze directe omgeving. Het is belangrijk om betrokken te zijn bij evenementen en andere activiteiten in de wijk of de regio waarin we zakelijk actief zijn. Onderschat niet het belang van aanwezigheid op lokale beurzen, wijkfeesten en andere evenementen. Juist door in je directe omgeving visitekaartjes uit te delen, kleine relatiegeschenken, kortingscoupons of cadeaubonnen weg te geven, maken we maximaal gebruik van lokale kansen.

Ook inzet van social media past binnen een lokale groeistrategie. Deel als lokale specialist je kennis en ervaring via sociale media en relevante websites. Probeer in te spelen op lokale behoeften en laat je aanbod aansluiten op regionale trends en ontwikkelingen. Misschien verstuur je regelmatig email-nieuwsbrieven naar je klantenbestand. Nog veel sterker dan een algemene mailing, zijn persoonlijke e-mails naar lokale (potentiële) klanten waarin we onze persoonlijke betrokkenheid tonen. En vergeet ook je eigen website niet. Plaats eens een artikel over de regio of zorg voor een actuele activiteitenkalender met de lokale evenementen en andere nuttige wetenswaardigheden die aansluiten bij de behoeften van de lokale klant. Informeer over lokale goede doelen of schrijf eens een blog of artikel over de herkomst van je producten, of maak een lijst van lokale producten en diensten. Door je website interessant en aantrekkelijk te maken voor (potentiële) klanten uit de regio, maak je optimaal gebruik van een ‘unique selling point’ dat je concurrenten buiten de regio niet hebben.

Voor een succesvolle lokale groeistrategie is communicatie alleen, echter niet voldoende. We moeten ook gewoon hard blijven werken om onze klanten tevreden te stellen. Een goed product en adequate service zijn belangrijke elementen voor de groei van een bedrijf. Maar de combinatie met een lokale focus biedt misschien wel meer groeikansen dan we ons realiseren.