Skip to content

ONDERSCHEIDEND VERMOGEN

Aangekomen in de brief van Goos in de Contentbijbel van Cor Hospes lees ik: “Veel bedrijven zeggen A, doen B en handelen C.” De auteur concludeert dat er gek genoeg maar weinig ondernemers zijn die echt zijn wat ze zeggen en communiceren vanuit hun onderscheidend vermogen. De uitdaging voor veel winkeliers ligt in het versterken van het onderscheidend vermogen ten opzichte van webshops.

Winkels en winkellocaties die zich niet onderscheiden zijn kwetsbaar. Lokale ondernemers kunnen hun onderscheidende karakter etaleren. Winkelstraten gaan steeds meer op elkaar lijken. Toch kunnen lokale detaillisten (nog) niet zonder grote filiaalbedrijven. Een winkelgebied met een sterk aanbod van winkelketens heeft grote aantrekkingskracht op consumenten. En veel ‘traffic’ is van belang voor zelfstandige ondernemers met een gespecialiseerd aanbod. Lokale ondernemers kunnen profiteren van de aanwezigheid van grote, publiekstrekkende winkelketens. Andersom draagt de aanwezigheid van lokale ondernemers bij aan het onderscheidende karakter van een winkelstraat.

Dat brengt me terug bij de vraag: wat onderscheidt jouw onderneming? Hospes stelt die vraag tijdens zijn lezingen geregeld aan ondernemers. Mijn bedrijf staat voor ‘beste’, ‘innovatiefste’ of ‘klantvriendelijkste’ zijn dan de antwoorden. Maar beste waarin? En hoezo klantvriendelijkste, dat is voor ieder bedrijf tegenwoordig toch een basisvoorwaarde? Onderscheidend zijn is best lastig. Maar voor ondernemers steeds belangrijker. Je klanten kijken, vergelijken, liken en volgen. Ze zoeken zelf hun informatie op een moment dat het hun het beste uitkomt. Dat betekent niet alleen dat je digitaal vindbaar moet zijn. Want al je concurrenten zijn ook te vinden op internet. En die bieden misschien wel precies hetzelfde als jij. Je onderscheiden met relevante en betekenisvolle verhalen die het waard zijn om te delen.

Hoe interessanter en zinvoller je verhalen, hoe groter de kans dat ze worden gedeeld. Maar die verhalen  kun je pas maken als je weet, wat je anders maakt dan andere ondernemers. Wat veel kleine en middelgrote ondernemers in elk geval uniek maakt is hun geografische positie. Je bent ergens gevestigd. En afhankelijk van het soort onderneming, zit er misschien geen concurrent in dezelfde straat, in dezelfde wijk, en misschien zelfs niet eens in dezelfde plaats. Het eerste onderscheid is gevonden. Wat maakt je nog meer anders? Je klanten. Wat voor soort klanten trek je aan? Met welke diensten of producten ben je het meest succesvol? Waar ben je trots op? Waarover krijg je de meeste complimenten? Hopelijk kun je die vragen beantwoorden met hetzelfde antwoord. Ik ben trots op Friesland, op de unieke cultuur. Ik ben een optimist en zie overal (commerciële) kansen. Ik help ondernemers graag meer uit hun bedrijf te halen en breng ze graag met elkaar in contact zodat ze samen meer kunnen bereiken.

Ik krijg vaak complimenten voor mijn enthousiasme en ideeën. Zo is Localink twee jaar geleden geboren! Ik wil graag een ‘link’ zijn tussen lokale ondernemers en hen helpen met hun marketing. Als iemand mij vraagt wat maakt jouw onderneming anders dan al die andere online marketing bedrijven? Dan is mijn antwoord: onze lokale focus.