Skip to content

ONLINE KANSEN VOOR ONDERNEMERS MET EEN LOKALE FOCUS

Heb jij een bedrijf dat voornamelijk afhankelijk is van lokale klanten? Wij zijn ook zo’n bedrijf. Localink richt zich op ondernemers in Leeuwarden en directe omgeving. Wij helpen bedrijven met online marketing die zich net als wij richten op klanten in de directe omgeving. Online marketing biedt namelijk vooral voor lokale bedrijven heel veel kansen. Klanten die op zoek gaan naar producten en diensten zoeken in Google vaak eerst lokaal.

Zet-je-zaak-op-de-kaart

In het boekje ‘Zet je zaak op de kaart’ van Elja Daae las ik een aantal goede tips. Ze stelt, dat online marketing niet veel verschilt van ‘gewone marketing’, en die mening deel ik. Het gaat nog steeds om het bepalen van de doelgroep, het aanbod afstemmen op de doelgroep en het gebruiken van de juiste communicatiemiddelen om die doelgroep te bereiken. Daarom is vaak mijn eerste vraag aan een ondernemer: “Wie zijn je klanten?” Voor bedrijven met een doelgroep die in de buurt woont of werkt, is het belangrijk dat ze te vinden zijn in Google en Google maps.

Sociale media zijn trouwens ook een uitstekend middel om lokale binding te creëren. Mensen vinden het ‘leuk’ om te weten wat erin hun buurt gebeurt. Ondernemers die lokaal betrokken zijn, kunnen rekenen op sympathie en hebben een voorkeurspositie in vergelijking met grote merken en bedrijven die op afstand zitten. Als lokaal bedrijf heb je daarom een enorm voordeel ten opzichte van landelijke en internationale bedrijven.

Veel consumenten die gaan ‘winkelen’ beginnen hun wandeling online. Eerst even Googelen om alvast een indruk te krijgen van het aanbod, de trends en de prijzen. Dat geldt trouwens ook in de business to business. Ook een ondernemer op zoek naar producten of diensten, begint met een online oriëntatie. En dan hebben lokale aanbieders in veel gevallen een ‘streepje voor’. Als ik zelf op zoek ga naar iets specifieks, ontdek ik regelmatig nieuwe bedrijven die soms vlak in de buurt hele mooie dingen doen. Ik ben er soms al talloze keren langs gereden, zonder te weten wat er wordt gedaan of gemaakt. Natuurlijk gelden voor lokale aanbieders dezelfde criteria als voor andere bedrijven, de kwaliteit, voorwaarden en prijs moeten goed zijn. Maar als het aankomt op de zogenaamde ‘gunfactor’ dan wint een lokale partij het in veel gevallen weer van een minder bekend bedrijf.

Hoewel een lokale aanbieder heel wat voordelen heeft ten opzichte van een aanbieder op afstand, is de kwaliteit van de marketing en de online prestatie heel belangrijk. Voor een lokale ondernemer is een moderne, responsive website essentieel. Want bestaande en vooral nieuwe klanten beoordelen de onderneming in toenemende mate op de online presentatie. En als de website gedateerd is en niet gebruiksvriendelijk, dan wordt snel de conclusie getrokken dat het bedrijf waarschijnlijk ook stilstaat in haar ontwikkeling. Kijk daarom kritisch naar uw online marketing en laat er zo nu en dan eens een professional naar kijken. Bij voorkeur een online marketingspecialist uit de buurt zoals Localink bijvoorbeeld.

Wij maken graag een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking. Bel Jan Hiemstra (06 53 54 08 58) of mail jan@localink.nl