OVER ONS

INSPIRATIE

Met een lokale focus benutten we lokale voordelen en regionale kansen. Daarmee dragen we bij aan een sterke lokale economie.
- jan hiemstra

Het verhaal achter Localink

 

Al vele jaren komen wij zomers en ’s winters in de Alpen. Veel bergregio’s en dorpen zijn anno nu nog steeds kleine op zichzelf staande economieën met bewoners die trots zijn op hun geboortegrond, de tradities en de typische streekproducten. Kleinschaligheid en duurzaamheid gaan er al jaren hand in hand.

Onderscheidend vermogen
Veel boeren verbouwen ecologische producten die worden verkocht in de lokale supermarkt. Vaak geen idealistische keuze, maar pure noodzaak. De bergen maken veel dorpen moeilijk bereikbaar en logistiek onaantrekkelijk voor schaalvergroting. De lokale bevolking heeft van de nood een deugd gemaakt. Ze vermarkten hun lokale producten op aantrekkelijke wijze. Het lokale onderscheidend vermogen wordt gebruikt om toeristen te trekken. Elk dorp of dal benadrukt de lokale tradities en is trots op de eigen cultuur en traditionele producten.


Globalisering

Terug in Nederland, vergaten we snel die kleinschaligheid en storten ons weer in de dagelijkse realiteit van globalisering en schaalvergroting. Er was sprake van een wereldeconomie die alleen maar groeide, het ene jaar wat meer dan het andere. Marktwerking zorgde voor de beste kwaliteits-prijsverhouding en dankzij internet konden we alles vergelijken en het product bestellen waar we wilden. Alles leek binnen handbereik. Lokale economieën waren als een soort museumdorp, leuk om te zien hoe het vroeger was. Meer waarde had het niet.

De crisis
Toen in 2008 de bankencrisis leidde tot een vertrouwenscrisis en de mondiale economische crisis, werd alles anders. In de zomer van 2010 keken we opeens heel anders aan tegen die lokale economieën in de Alpen. We keken met hele andere ogen naar de streekproducten, de lokale bedrijvigheid en de duurzame initiatieven van kleinschalige bioboeren.


SoLoMo

We begonnen literatuur te lezen over succesvolle lokale economieën. We ontdekten de SoLoMo trend die staat voor social, local en mobile. We zagen steeds meer voordelen van een lokale focus. Het idee was geboren en kreeg in de loop van 2011 meer en meer gestalte. Als online marketeers willen we ondernemers graag helpen succesvol en duurzaam te groeien door een lokale focus. Localink is begonnen als een visie. Ons doel is een bruikbaar en beproefd model te ontwikkelen voor ondernemers  met een lokale focus.

Verduurzaming
Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar is een noodzaak om als ondernemend mens te overleven. Localink ziet de noodzaak van verduurzaming van de bestaande economie. Bestaande (grote) ondernemingen staan voor de uitdaging hun business te verduurzamen. Maar lokale en startende ondernemers zijn (nog) flexibel. Zij kunnen duurzaam starten. In veel gevallen kunnen ondernemers en start ups duurzaam concurrentievoordeel halen door een lokale focus.


Local cocooning

Globalisering is een beweging die op veel terreinen onvermijdelijk en zelfs noodzakelijk is. Maatschappelijk is er echter een beweging van global naar local. Er is sprake van de zogenaamde Lo-co trend, ofwel Local Cocooning.  Burgers en consumenten krijgen, als reactie op de economische crisis een grotere waardering voor hun eigen leefomgeving. Dat betekent meer aandacht voor lokaal geproduceerde voedselproductie, een afkeer van commercieel uitgebuit  entertainment, kleinschalige en regionale banken en in algemeenheid een ‘back to the roots’ gevoel.


Local power

Lokale ondernemers vormen de motor van de lokale economie. Een sterke lokale economie maakt een regio economisch minder afhankelijk. Veel lokale ondernemers zijn creatief, gemotiveerd, enthousiast, energiek. Die kracht, of ‘local power’ wil Localink stimuleren en faciliteren.  Kortom, Localink wil bijdragen aan lokale groei ondanks globale krimp.


Lokale link

Localink ‘wil de link, of verbindende schakel zijn tussen lokale ondernemers onderling, maar ook tussen ondernemers en lokaal bestuur, onderwijs en andere betrokken instellingen en organisaties. Localink focust zich op kansrijke ondernemers die duurzaam willen groeien.


Marketingpartner

Resultaatgerichte samenwerking vraagt om regie, om duidelijke sturing, bewaking van individuele ondernemersbelangen. Daarnaast bieden internet en social media, mits gericht en doordacht ingezet, geweldige mogelijkheden om lokale netwerken te creëren, te faciliteren en zichtbaar te maken. Localink wil graag uw lokale marketingpartner zijn. Wij ontwikkelen off- en online marketing strategieën, we verzinnen acties en campagnes. We ontwerpen huisstijlen en ontwikkelen responsive websites.

In ons ondernemingsplan zijn de idealen van de zakelijke doelen gescheiden. In de praktijk willen we die scheiding niet maken maar ons laten motiveren door de idealen zonder de zakelijke doelstellingen uit het oog te verliezen. Spreekt onze visie u aan? Heeft u ook een lokale focus? Laten we dan eens kennis maken en kijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen. Bel of mail ons en we komen graag eens langs om u en uw onderneming beter te leren kenen.