Skip to content

RED BULL GEEFT ZELFS FRIEZEN VLEUGELS

Ik ben aangekomen bij ‘De handelingen van Red Bull’ in de Contentbijbel. Hoewel ik het drankje niet zo bijzonder vind, ben ik al jaren onder de indruk van de marketing van Red Bull. Hospes verklaart het succes van het merk op bladzijde 232. De leverancier van energiedrankjes heeft een eigen magazine, maakt films en heeft een eigen online televisiestation. Het sponsort een groot aantal events tot de ondersteuning van een legertje individuele (extreme) sporters. ‘Every company is a media company’ aldus Tom Foremski. Red Bull is een mediabedrijf. Product en content zijn even belangrijk. Dieter Mateschitz, de oprichter van het bedrijf zei in een interview in 1987 al dat hij vanaf de oprichting van Red Bull geloofde dat je om succes te behalen zowel je product als je marketing evenveel aandacht moet geven. En dat die strategie werkt, bewijzen de verkoopcijfers van het bedrijf. In 2011 behaalde Red Bull in de VS een omzet van 471 miljoen dollar, een stijging van 11,9% ten opzichte van het jaar ervoor.

Red Bull heeft ‘verhalen vertellen’ in haar genen. Het bedrijf heeft zelfs een eigen mediahuis. De laatste weken wordt ook de  nieuwe streaming videodienst Persicope (Twitter) ingezet. Ik heb al live mee kunnen kijken naar trainingssessies van sporters en interessante blikken achter de schermen van events gekregen. Het lijkt spontaan maar is ongetwijfeld strak geregisseerd door de mediastrategen van red Bull. Het media bedrijf verzorgt content op maat. Voor iedere doelgroep, via het juiste kanaal, volledig aansluitend op de persoonlijke voorkeuren van de ontvangers en gepresenteerd in de juiste Red Bull context. Marketingcommunicatie is voor het Oostenrijkse energiedrankje geen afdeling, het is onderdeel van het DNA van het bedrijf. De centrale boodschap van het merk is: Gebruik je vaardigheden, talenten, energie enzovoorts om te bereiken wat je wilt, ga de uitdaging aan, ga voor het hoogste. Van een vrije val uit de Stratosfeer tot de verste sprong tijdens het Friese kampioenschap fierljeppen. Zo geeft Red Bull zelfs Friezen vleugels.