Skip to content

RED DE WEBSHOP

Cor Molenaar schreef het boek: ‘Red de winkel!’ Dat klink enigszins dramatisch. En als ik praat met winkeliers wordt dat beeld bevestigd. Winkels hebben het moeilijk. Maar ze zijn niet ten dode opgeschreven. Een winkelgebied lokt klanten als er voldoende aanbod en diversiteit is. Een goed onderhouden winkelpand en een aantrekkelijke etalage dragen daaraan bij. En ook de lokale overheid vervullen een belangrijke rol. De overheid is verantwoordelijk voor bereikbaarheid, parkeerbeleid en de infrastructuur rond een winkelgebied.

Vorige week las ik dat sommige stadsbesturen overwegen om parkeren weer gratis te maken. Maar nog een belangrijke factor is slimme marketing en promotie. Veel online winkels zoeken naar mogelijkheden om zich fysiek te profileren. In pop-up stores of in ‘echte’ winkels. Ze zijn jaloers op de detaillisten in aantrekkelijke winkelgebieden, in gezellige binnensteden, in historische panden, langs mooie grachten waardoor winkelen een ‘experience’ is. Ik ben van mening dat veel winkeliers zich onvoldoende realiseren in wat een bevoorrechte positie ze zijn.

Een fysieke winkel beleving. En de moderne internetconsument zoekt beleving. “Ze komen bij mij kijken en kopen het vervolgens online”, hoor ik winkeliers zeggen. Dat klopt. Maar waarom bij de pakken neerzitten alsof het fenomeen winkel op het punt staat uit te sterven? Waarom geen samenwerking met online aanbieders? Of een eigen webwinkel openen en de voordelen van twee werelden combineren? Dan verschijnt er over enige tijd misschien een boek met de titel: ‘Red de webshop’.