Skip to content

SEO TRENDS 2017

Tegen het einde van het jaar verschijnen er allerlei artikelen die vooruitblikken op het nieuwe jaar. Ik lees graag over trends die spelen op mijn vakgebied, de online marketing. Afgelopen week las ik een blog over SEO trends voor 2017. Voormalig Google medewerker Kaspar Szymanski zegt: “De gebruiker gaat voor, de rest volgt vanzelf.” Dat was al zo en zal ook altijd zo blijven. Hoe beter de gebruikerservaring, hoe hoger in Google.

Zoekmachines in het algemeen en Google in het bijzonder streeft ernaar om gebruikers relevante resultaten te presenteren die zo goed mogelijk aansluiten bij de verwachting en behoefte van de klant. Het wordt steeds moeilijker om met trucjes te proberen de ranking te beïnvloeden. Het is veel beter te gaan voor kwaliteit boven kwantiteit en je te concentreren op het schrijven van goede content. Ik krijg vaak de vraag of we de website van een klant op de eerste pagina van Google kunnen krijgen. Mijn antwoord is altijd dat we dat niet kunnen garanderen en dat niemand dat kan garanderen. Natuurlijk kunnen we met goede SEO wel zorgen dat een website goed presteert in Google.

  • Gebruik je belangrijkste zoektermen in je tekst maar gebruik ze met mate en alleen waar het voor een menselijke lezer relevant is;
  • Gebruik je belangrijkste zoekterm in de titel en in het webadres (url);
  • Zorg voor relevante inhoud van je pagina, doelgericht en makkelijk te lezen;
  • Maak gebruik van externe links naar kwalitatieve websites;
  • Probeer goede backlinks te krijgen;
  • Zorg voor juiste spelling en grammatica;
  • Zorg dat je pagina technisch optimaal functioneert en snel is;
  • Zorg dat je website responsive is (mobielvriendelijk).

Google laat positieve gebruikerservaringen steeds zwaarder wegen in de ranking van websites. Hoe klantgerichter je website hoe beter dat ook voor Google is. Voor een goede gebruikservaring is mobielvriendelijkheid van een website essentieel. Localink ontwikkelt al sinds 2013 uitsluitend responsive websites. Eric van Hall (Mediaweb) schrijft in zijn laatste blog: “SEO kan in 2017 niet zonder content marketing en content marketing kan in 2017 niet zonder goede SEO.” Het is cruciaal dat je originele, door en voor mensen geschreven content publiceert. Want Google verklaart de oorlog aan zogenaamde ‘robot content’.

In 2013 voegden wij web video toe aan ons dienstenpakket. Video wordt steeds belangrijker voor SEO. Hoewel Google de grootste zoekmachine is, lijkt het erop dat YouTube op termijn wel eens belangrijker kan worden. Veel mensen kijken immers liever naar video’s dan dat ze teksten lezen. Het uploaden van video’s is dan ook een goede SEO strategie. Je pagina wordt beter zichtbaar in de zoekresultaten als je zorgt voor goede metadata (titel, omschrijving en tags). Als je graag video wilt gebruiken en een professionele partij zoekt die dat voor je kan doen, neem dan gerust contact met ons op.  Als je zelf geen video’s wilt produceren, dan is het voor SEO toch zinvol om YouTube video’s van anderen in je webpagina’s te embedden.

Werk je net als ons vooral lokaal? Kies dan voor een lokale SEO aanpak. Daarvoor moet je regelmatig de lokale vermeldingen controleren en checken of ze nog actueel zijn.