Skip to content

SUCCESVOLLE CONTENTMARKETING STRATEGIE

Content marketing werd het buzz woord van 2013. Bedrijven en merken investeren steeds meer tijd en euro’s aan content marketing. Toch is het  produceren en publiceren van content geen nieuw concept. Uit een onderzoek van AOL en Nielsen blijkt dat in 2011 iedere dag 27.000.000 nieuwe artikelen op het web verschenen. Dat zal inmiddels wel verdubbeld zijn. Wat betekent dat voor een lokale ondernemer? Het betekent dat uw content strategie op internationaal en nationaal niveau nagenoeg kansloos is. Maar met een lokale focus kunt u zich nog steeds onderscheiden. Ik deel graag een aantal tips met u waarmee wij andere ondernemers ook hebben geholpen om een succesvolle content marketing strategie te ontwikkelen.

Om te beginnen moet content marketing 1. een geïntegreerd onderdeel zijn van uw marketing strategie. Dus niet zo nu en dan een artikel, een blog of een bericht op Facebook posten, maar content marketing moet een onderdeel zijn van een strategische jaarplanning.

Nog een succesfactor is 2. consistentie. De inhoud van uw communicatie moet herkenbaar en onderscheidend zijn. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat de gemiddelde consument tenminste 10 vormen van media raadpleegt alvorens een aankoop te doen. In alle verschijningsvormen moet uw content dus consistent zijn en daarmee uw potentiële klant bevestigen in zijn of haar keuze.

Steeds meer klanten zoeken hun informatie mobiel. 3. Uw content moet dus geschikt zijn voor tablet of smartphone. Niet alleen technisch (responsive webdesign) maar ook inhoudelijk. Mensen hebben de neiging om webpagina’s te scannen op zoek naar de meest relevante informatie. Houd dus de inhoud beknopt en makkelijk te begrijpen. Traditionele sociale kanalen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn zijn een goede start, maar er zijn soms ook lokale netwerken met veel grotere concentraties (potentiële) klanten.

Hoe meet u of uw content marketing strategie succesvol is? De meest fundamentele aanpak is om 4. bij te houden hoeveel reacties u per medium ontvangt. Zoals ‘likes’ op Facebook of ‘re-tweets’ op Twitter. Met Google Analytics kunt u nog wat dieper gaan. Meten is weten. Laat u niet afschrikken door de content  marketing van grote merken en multinationals. Maar verplaats u in uw doelgroep. Uw (potentiële) klanten zoeken naar legitieme antwoorden en oplossingen, en negeren bedrijven die niet bieden wat ze zoeken. Focus op het ontwikkelen van kwalitatief hoogstaande content die echt aan de behoeften van uw doelgroep tegemoet komt.

En tenslotte, ontwikkel een 5. lokale content marketing strategie door content te delen via lokale on- en offline netwerken. Een marketingbureau met een lokale focus kan u helpen bij het ontwikkelen van zo’n lokaal succesvolle strategie.