Skip to content

TOETS JE BUSINESSMODEL

Een paar weken geleden was ik op de week van de ondernemer in Groningen. Ik gun me als kleine ondernemer niet te vaak een hele dag buiten de deur. Maar over WVDO15 had ik goeie dingen gelezen. Dus daarvoor heb ik een uitzondering gemaakt. Het thema was ‘futureproof ondernemen’. De plenaire sessie ging over businessmodellen. Aanbod gedreven denken is gevaarlijk was een van de stellingen. Niet wat jij wilt, maar wat de klant wil. Wat hoor ik dat vaak, maar wat is het moeilijk om echt in de praktijk te brengen. Ik betrap mij er ook vaak op dat ik aanbod-gedreven ben en denk te weten waar de klant behoefte aan heeft.

Rens de Jong, presentator bij BNR  nieuwsradio, interviewde een aantal ondernemers. Een van hen verwoordde het goed toen hij zei: “Een klant wil geen lening van een bank, maar groei van zijn bedrijf. Hij wil geen jaarrekening, maar inzicht in zijn kasstromen.” Banken hebben daarom hun businessmodellen aangepast. Bankmedewerkers zijn tegenwoordig bedrijfsadviseurs. Natuurlijk ging ik ook direct aan mijn eigen bedrijf denken. Wij zijn een marketingbureau. Wij verkopen ideeën, strategie en creativiteit vertaald naar online en offline communicatie. Maar onze klanten willen waarschijnlijk geen marketing, ze willen geen online strategie, ze willen gewoon meer klanten! ze willen geen website, maar meer omzet. Of doe ik nu weer aannames? Hopelijk hoeven we nog niet direct ons businessmodel te veranderen.

Ik heb vanaf de start van ons bedrijf nooit de focus gelegd op verkoop van producten en diensten. Wij willen graag een lokale marketingpartner zijn voor ondernemers zonder eigen marketingafdeling. Maar misschien heeft u ook helemaal  geen behoefte aan een marketingpartner. Steeds meer ondernemers ontwikkelen hun eigen marketingstrategie. Misschien wilt u op termijn ook uw eigen campagnes vormgeven en zelf nieuwe websites ontwikkelen. Er is al geruime tijd sprake van een verschuiving van bezit naar gebruik. Daarom bieden we onze klanten al enige tijd weblease. Geen eenmalige uitgave voor de ontwikkeling van een website, maar online presence tegen een vast bedrag per maand inclusief technisch onderhoud en de mogelijkheid de website aan te passen op externe trends of nieuwe ontwikkelingen. Omdat klantgedrag voortdurend verandert zal ook mijn rol als marketingspecialist ongetwijfeld veranderen en zullen we ook het businessmodel van Localink blijven toetsen. Wat we niet veranderen is ons doel, namelijk een actieve bijdrage leveren aan de lokale economie.