Skip to content

WEBDESIGNTRENDS 2015

Op de website van www.frankwatching.com staan 10 webdesigntrends voor 2015. Voor ons als online marketingbedrijf natuurlijk interessant. Maar ook voor onze opdrachtgevers. We hebben de trends hieronder op een rij gezet. Kunt u meteen de staat van uw eigen website even checken.

1. Responsive webdesign
Een website anno 2015 is geschikt voor desktop, tablet en smartphone. “Een webbouwer die van een website in 2015 alleen een desktopversie maakt, gedraagt zich als de occasionverkoper die een auto zonder wielen aflevert.” Localink bouwt al sinds 2013 uitsluitend responsive websites.

2. Flat design
Alle grote brands zijn en blijven voorlopig zo plat als een dubbeltje. Uw logo, huisstijl en gebruikte lettertypes geen schaduwen of 3D effecten geven dus.

3. Toptaken
De belangrijkste boodschap op de landingspagina. Waar vroeger het nieuws, bedrijfspand of een bedrijfsfilmpje op de homepage stonden, zetten we daar tegenwoordig toptaken neer. Het doel van de moderne website is snel zorgen dat de bezoeker vindt wat hij/zij zoekt. Localink ontwikkelde recent de nieuwe websites www.zaanderwijk.nl en www.kijlstra.eu met op de landingspagina 4 of 5 blokken gericht op de primaire doelgroepen. Jakob Nielsen zei: “People are on the web not to enjoy your webdesign, but to get something done.”

4. Kleurbalans
Sigma coatings zegt in de trendforecast 2015: “Reloaded heritage, optimistic blends, newborn energy”. Het komende jaar zijn duurzame basics in. Kleuren dichtbij de natuur. Harde kleuren die ‘schreeuwen’ en contrasteren zijn verboden. Localink ontwikkelde recent de website www.hetspijshuys.nl en gebruikte zachte kleuren die volledig aansluiten bij de identiteit van de ondernemers en hun bedrijf.

5. Egale kleurvlakken en scrollbare websites
Egale horizontale kleurvlakken en scrollbare pagina’s zijn al enige tijd een trend. De belangrijkste boodschap eerst, daaronder de usp’s gevolgd door nieuws en actuele acties en de contactgegevens. Om de webpagina een beetje te segmenteren, kiezen webdesigners vaak voor een één egale kleur per onderdeel. Deze vlakverdeling is ook in 2015 nog actueel.

6. Retina schermen
Steeds meer schermen hebben een retina-display: superscherpe weergave door verdubbeling van de pixeldichtheid. Dit vraagt om hoogwaardiger fotografie. Om te voorkomen dat een website daardoor veel te traag wordt, is de uitdaging: lage resolutie als het kan, hoge kwaliteit als het echt moet.

7. Transparante lagen
De nieuwste opmaakstandaard voor websites biedt de mogelijkheid voor transparante lagen. Vroeger had je kleur of geen kleur. Tegenwoordig kunnen we werken met een transparante achtergrond. Door gebruik te maken van transparantie kunnen we in een plat design toch gelaagdheid aanbrengen. In de website www.kijlstra.eu is hier gebruik van gemaakt.

8. ‘Echte’ mensen
Stockplaatjes met ‘onechte’ mensen zijn uit. Mensen op foto’s moeten er echt uitzien. Authentiek en puur daar gaat het om. Maar authenticiteit moet zorgvuldig gestyled worden. Localink maakt sinds enige tijd gebruik van een ‘eigen’ fotograaf die in lijn met het websdesign en de doelstellingen van de ondernemer beeldmateriaal maakt dat recht doet aan de identiteit van het bedrijf.

9. De spookknop
Een mooi ontworpen website wordt gemakkelijk verpest door lelijke buttons en knoppen. De trend voor 2015: de spookknop; de knop die er eigenlijk niet is. Deze past in het design en die gaan we bij Localink volgend jaar zeker gebruiken.

10. Schuine lijntjes
Schuin lijnen waren lang onmogelijk in webdesign. Maar dankzij de nieuwste ontwerptools kan het nu wel. Een schuine menubalk, scheve animaties of foto’s onder een hoek afgesneden. Wij zien mogelijkheden. Misschien beginnen we wel met onze eigen website. Tenslotte hebben we een logo met schuine lijnen.